ANALISIS JENIS KESULITAN BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ratna Dewi Universitas Bina Bangsa
  • Meti Setiawati Universitas Bina Bangsa
  • Citra Layisa Universitas Bina Bangsa
  • Intan Chania Putri Universitas Bina Bangsa
  • Mu Tasim Bi Amrillah Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.46306/jurinotep.v4i1.99

Keywords:

Kesulitan belajar siswa, Soal jurnal penyelesaian, Pembelajaran IPAS , Sekolah Dasar , Menulis

Abstract

This study analyzes the types of learning diffcultes experienced by students in learning Natural and social scieces (IPAS) in elementary schools. The research method used is qualitative with a case study approach at SDN Ciwedus 1. The results of the study indicate that students' learning difficulties are divided into three main categories: (1) cognitive learning difficulties, experienced by 50% of students and characterized by difficulty understanding the concept of IPAS, (2) difficulties in adjusting social behavior, which include difficulties in social interaction and emotional management, and (3) writing difficulties, which include obstacles in writing neatly and understanding writing rules. This study provides insight for educators in designing more effective learning strategies to overcome students' learning obstacles

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayu S.,& Utami,W. (2022). Analisis Faktor- Faktor Yang Berhubungan Dengan Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.

Afandi. (2011). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Jakarta: Rajawali Press.

Aditya. (2023). Teori Kesulitan Belajar: Indikator dan Faktor Penyebabnya. Yogyakarta: Pustaka Pendidikan.

Ariani. (2019). Pendidikan dan Strategi Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia. Jurnal Pendidikan, 12(1), 45-56.

Budi, Herijanto. (2012). Pembelajaran IPS: Teori dan Praktik. Jakarta: Rajawali Press.

Fitria, D., & Kurniawati, E ;. (2021). Hakikat Tujuan dan Karakteristik Pembelajaran IPS Yang Bermakna Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan IPS.

Gultom, A,F, Munir, M & Ariani. (2019). Pemikiran Kierkegaard. Jurnal Moral Kemasyarakatan.

Hany, N. (2019). Definisi belajar: Sebuah kajian konseptual . Jurnal Pendidikan Islam, 205-

Mardhiyah,R.H,, Aldriani,S.N.F., Chitta,F.,& Zulfikar,M.R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad Dua Satu Tuntuan dalam Pengembngan Sumber Daya Manusia. Lectura:Jurnal Pendidikan , 29-40.

Moleong, L. J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nursyid. (2008). Pendidikan IPS . Yogyakarta: UNY Press .

Rohmah. (2015). Kesulitan Belajar: Pengertian, Faktor, dan Asessmen. Yogyakarta: Deepublish.

S,. Ayu & W,. Utami. (2022). Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Kesulitn Belajar Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sewang,A. (2015). Manajemen Pendidikan. Wineka Media.

Utami, W. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 15-28.

Wijayanti, R. (2019). Strategi Pembelajaran Efektif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Yin, R. K. (2018). Case Study Resarch and Applications Design and Methodes. Singapore: SAGE Publication, Inc.

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

Dewi, R., Setiawati, M. ., Layisa , C. ., Putri, I. C. ., & Amrillah, M. T. B. (2025). ANALISIS JENIS KESULITAN BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPAS DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 4(1), 26–39. https://doi.org/10.46306/jurinotep.v4i1.99