PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN IPAS TINGKAT SD
DOI:
https://doi.org/10.46306/jurinotep.v4i1.96Keywords:
Media Pembelajaran, Wordwall, IPAS, SD, gameAbstract
The use of effective learning media can improve the quality of learning and help students achieve learning goals. This study aims to determine the use of game-based learning media wordwall can improve student motivation in science learning in elementary school. This study uses a descriptive qualitative method. This research was conducted at UPT SDN Blok I Cilegon. The subjects of the study were grade III students. Data collection techniques used include: observation, interviews, and documentation. The results of this study indicate that students are more enthusiastic and more motivated in the application of Wordwall learning media. Students are also more active during the learning process and they do not feel bored even though the traditional method is still used when providing material
Downloads
References
Azizah, T. N. A., Arifin, S., & Puspitasari, I. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Wordwall dalam Menunjang Pemahaman Konsep Siswa. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3168–3175. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i5.1655
Dwi, L., Devi, K., & Hadi, S. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Menggunakan Teknologi Komik Digital ( Canva ) pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII di SMP Negeri 13 Surabaya. 4.
Faiza, N. N., Wardhani, I. S., Madura, U. T., & Indah, P. T. (2024). MEDIA PEMBELAJARAN ABAD 21 : MEMBANGUN GENERASI. 2(12).
Hartati, F. R., Sumartiningsih, S., & Yuwono, A. (2024). Penggunaan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD : Literatur Review. 10(4), 1306–1314.
Imanulhaq, R., & Pratowo, A. (2022). Edugame Wordwall : Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 33–41. https://jurnal.stkipbima.ac.id/index.php/gg/article/view/639/429
Mata, P., Seni, P., & Di, B. (2021). Penggunaan Media Wordwall Saat Pandemi Covid-19. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 10(November), 552–560.
Mulyono, & Ampo, I. (2021). Pemanfaatan Media Dan Sumber Belajar Abad 21. Paedagogia: Jurnal Pendidikan, 9(2), 93–112. https://doi.org/10.24239/pdg.vol9.iss2.72
Nurkholisha, R., Nurmalia, L., & Hayun, M. (2024). Penerapan Media Wordwall dalam Pembelajaran IPAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 4A MIS Al-Hidayah. Semnasfip, 306–314. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/article/view/23531%0Ahttps://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/article/viewFile/23531/10876
Putri, M (2020) Efektivitas penggunaan media pembelajaran aplikasi Wordwall dalam pembelajaran Daring (online) Matematika pada materi bilangan Cacah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. 1(1). 145-165
Riska, Suhardiman, & Ahmad Nurul Ihsan. (2024). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN GAME EDUKATIF BERBASIS WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA KELAS VII G MTs NEGERI 1 BONE. Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(1), 44–53. https://doi.org/10.37304/jtekpend.v4i1.12141
Safitri, M., Nazliati, & Rasyid, M. N. (2022). Penerapan Media Web Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar PAI Siswa di SMP Negeri 2 Langsa. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 47–56. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v9i1.636
Sibarani, D. T. P., & Ngatmini, N. (2024). Penerapan Media Wordwall Sebagai Sarana Media Pembelajaran Teks Cerpen di Tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8, 17529–17539.
Singh, P. K. P., & Hashim, H. (2020). Using Jazz Chants to Increase Vocabulary Power among ESL Young Learners. Creative Education, 11(03), 262–274. https://doi.org/10.4236/ce.2020.113020
Waluyo Hadi, Yofita Sari, & Nadra Maulida Pasha. (2024). Analisis Penggunaan Media Interaktif Wordwall terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Mipa, 14(2), 466–473. https://doi.org/10.37630/jpm.v14i2.1570
Zulfa, S. A., Nuswowati, M., & ... (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Tingkat SMP. Nasional Pendidikan, 1467–1473. https://proceeding.unnes.ac.id/snpptk/article/view/3284
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Khodikotul Atfaliyah, Ahmad Suganda, Hani Yulianti, Fera Hanifatunnufus, Alma Lia, Imroatussolihah Imroatussolihah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.










