EFEKTIVITAS METODE JIGSAW BERBASIS CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING (CRT) TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI HIDROLISIS GARAM
DOI:
https://doi.org/10.46306/jurinotep.v4i1.129Keywords:
Metode Jigsaw, Culturally Responsive Teaching, Hasil Belajar, Hidrolisis Garam.Abstract
This study aims to analyze the improvement in students' learning outcomes on the topic of Salt Hydrolysis through the implementation of the Cooperative Learning model of the Jigsaw type integrated with the Culturally Responsive Teaching (CRT) approach. The material focus includes pH calculations of three types of salts: salts resulting from the reaction of a strong acid with a weak base, a weak acid with a strong base, and a weak acid with a weak base. This topic was selected because it requires a deep conceptual understanding and mastery of calculation skills, which are often challenging for students in chemistry learning. The CRT approach was employed to connect the learning material with students' cultural contexts and needs, making the learning process more meaningful and contextual. This study used a quantitative analysis method by measuring the N-Gain scores based on pre-test and post-test results administered to 35 students of class XI.11 at SMAN 1 Sumber. The results showed that the implementation of the Jigsaw method led to a learning improvement of 90.57 and a mastery level of 77% among the students
Downloads
References
Akbar, J. S., Dharmayanti, P. A., Nurhidayah, V. A., Lubis, S. I. S., Saputra, R., Sandy, W., & Yuliastuti, C. (2023). Model & metode pembelajaran inovatif: Teori dan panduan praktis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Antika, Sri, Syamsuyurnita, Mandra Saragih, & Suci Perwita Sari. (2023). Penggunaan media pembelajaran leaflet berbasis culture responsif teaching terhadap peningkatan hasil belajar siswa kelas 2 Sanggar Bimbingan Kampung Bharu Malaysia. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3, 9945–9956. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.2913
Boncel, W., Enawati, E., & Sartika, R. P. (2017). Deskripsi kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal-soal hidrolisis garam di kelas XI IPA SMA Katolik Talino. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(1), 1–7.
Darmansah, D. (2022). Penerapan model pembelajaran berbasis projek untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif pada materi enzim. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.46306/jurinotep.v1i1.5
Djuwita, P. (2017). Pembinaan etika sopan santun peserta didik kelas V melalui pembelajaran pendidikan kewarganegaraan di Sekolah Dasar Nomor 45 Kota Bengkulu. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 27–36.
Esminarto, E., Sukowati, S., Suryowati, N., & Anam, K. (2016). Implementasi model STAD dalam meningkatkan hasil belajar siswa. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 1(1), 16–23. https://doi.org/10.28926/briliant.v1i1.2
Fitriza, Z., Aini, F. Q., Handayani, P., & Munira, I. (2021). Development of structured essay diagnostic test of chemistry (SEDToC) to investigate senior high school student’s conception of buffer solution. AIP Conference Proceedings, 27, 621–630.
Gesmawati, & Fitriza, Z. (2023). Deskripsi hasil belajar siswa, miskonsepsi, dan materi penghambat serta kaitannya dengan keterlaksanaan pendekatan saintifik pada materi hidrolisis garam. 8(1), 74–87.
Gusman, T. A., Azizah, D., Cahyani, M. D., & Mulyadi, E. (2022). Hakikat dan peran ilmu kimia. CV. Penerbit Zenius.
Handayani, E. S., & Subakti, H. (2021). Pengaruh disiplin belajar terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V5I1.633
Luthfiyana, N. H., Husna, E. S., Nida, S. K., & Kinesti, R. D. A. (2022). Upaya pemanfaatan teknologi: Aplikasi RPP digital dalam meningkatkan kualitas pendidikan di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur (SIKL). JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 7(2), 84–90.
Molita, A., Widiyanto, R., Ariyanti, G., & Dian, M. (2024). Penerapan Strategi Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) dalam Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas XII-5 SMAN 6 Surabaya. Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(10). https://doi.org/10.59188/jcs.v3i10.2086
Nasution, E. D., Vivi, S., & Rohmawati, Q. (2023). Pengembangan X-2 karakter komunikatif dan disiplin melalui metode Culturally Responsive Teaching dengan pembelajaran sosial emosional pada pembelajaran sejarah siswa kelas SMAN 1 Kalitidu. Jurnal Orientasi Edukasi, 6(1), 2408–2420. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3262
Resmi, Ni Wayan. (2022). Model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(4), 546–551.
Rozi, F. (2016). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap prestasi belajar siswa kelas VII pada mata pelajaran PPKn di SMP Negeri 1 Kalianget. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 4(3). https://doi.org/10.26740/kmkn.v3n4.p%25p
Siagian, M., Lubis, N. F., & Siregar, E. J. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperative Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Kimia Ekstraksi Penggumpalan Latex di Kelas XI SMA Negeri 6 Padangsidimpuan. Jurnal Education And Develompment, 12(1), 227-231. https://doi.org/10.37081/ed.v12i1.5080
Sukmanasa, E., & Panji, H. (2024). Analisis pendekatan Culturally Responsive Teaching terhadap motivasi belajar peserta didik kelas 1 pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 264–277. https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.19332
Susanty, H. (2022). Problematika pembelajaran kimia peserta didik pada pemahaman konsep dan penyelesaian soal-soal hitungan. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(6), 1929–1944. http://dx.doi.org/10.35931/aq.v16i6.1278
Wahab, Abdul, Junaedi, & Muh Azhar. (2021). Efektivitas pembelajaran statistika pendidikan menggunakan uji peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tania Avianda Gusman, Yurika Angellina Alyanza, Tahara Salsabila, Vigo Vernando, Saroah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.










