PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA
Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas X Perhotelan 2 SMK Negeri 1 Tasikmalaya
DOI:
https://doi.org/10.46306/jurinotep.v1i2.70Keywords:
Cooperative, Learning outcome, Jigsaw, Kooperatif, Hasil belajarAbstract
The aim of this research is to improve student learning outcomes in trigonometry material in class X Hospitality 2 SMK Negeri 1 Tasikmalaya. The method used in this research is the classroom action research method. The data collection techniques used are observation techniques and written test techniques. The population and sample in this study were 35 students of Class X Hospitality 2. Based on the results of data analysis, it was found that student learning outcomes in trigonometry concepts in class at the beginning of cycle I was 32.80, the final test score was 75.80 and in cycle II the final test score was 81.40. This research concludes that the use of the jigsaw type cooperative learning model can improve the mathematics learning outcomes of trigonometry concepts in class X Hospitality 2 students at SMK Negeri 1 Tasikmalaya
Downloads
References
Azis, A., Yulianti, D., & Handayani, L. (2006). Penerapan model pembelajaran kooperatif dengan memanfaatkan alat peraga sains fisika (materi tata surya) untuk meningkatkan hasil belajar dan kerjasama siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 4(2).
Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gaya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2).
Karli, H dan Yuliariatiningsih, M.S. (2006). Implementasi Kurikulum Berbasis Kompentensi 2. Bandung : Bina Media Informasi.
Kuswanto, Heru. Dkk. (2004). Model-model Pengajaran dalam Pembelajaran Sains. Jakarta : Depdiknas.
Kusumaningrum, N. H. (2015). Peningkatan Kemampuan Cara Mengkritik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Strategi Critical Incident Pada Siswa Kelas VI MI Al-Hidayah Benowo Surabaya (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Karli, Hilda dan Margaretha S.Y. (2002). Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi, Implementasi Model-model Pembelajaran Langsung. Bandung : Bina Media Informasi.
Putridayani, I. B., & Chotimah, S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Memahami Soal Cerita Matematika pada Materi Peluang. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(6), 671–678. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i6.671-678
Sari, R. H. N. (2015). Literasi matematika: apa, mengapa dan bagaimana. In Seminar Nasional matematika dan pendidikan matematika UNY (Vol. 8, pp. 713–720). Universitas Negeri Yogyakarta Yogyakarta.
Sukmara, Dian. (2005). Implementasi Program Life Skill. Bandung.
Saefudin, Usep. (2004). Model-model Pembelajaran Kooperatif. Tasikmalaya : Tidak Dipublikasikan.
Sudjana, Nana. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Setyaningsih, N., & Khotimah, R. P. (2006). Aplikasi Pendekatan Model Kooperatif Dalam Pembelajaran Matematika.
Syahrir, S. P. (2012). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Teams Game Turnamen (TGT) terhadap Motivasi Belajar dan Keterampilan Matematika Siswa SMP (Studi eksperimen di SMP Darul Hikmah Mataram). Kontribusi Pendidikan Matematika dan Matematika dalam Membangun Karakter Guru dan Siswa.
Trisnawati, S. E., & Wardani, A. K. (2020). Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia untuk Materi Penjumlahan Bentuk Aljabar, 6(1), 25–32.
Zakkia, A., Isnarto, Asih, T. S. N., & Wardono. (2019). Kemampuan Literasi Matematika Siswa pada Pembelajaran Brain Based Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 34–39.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nelia Siska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.