PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS SMART APPS CREATOR PADA PELAJARAN DESAIN GRAFIS TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA

Authors

  • Ade Fricticarani Universitas Bina Bangsa
  • Popi Dayurni Universitas Bina Bangsa
  • Muhamad Iqbal Abdala Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.46306/jurinotep.v2i1.64

Keywords:

Media Pembelajaran, Smart Apps Creator, Minat Belajar

Abstract

This research aims to determine the effect of Smart Apps Creator-based learning media in graphic design lessons on students' learning interest. This research uses a Quasi-Experimental quantitative research method. Based on the research results, it can be concluded that the influence of Smart Apps Creator-based learning media on graphic design lessons is moderate, namely with a gain index of 0.63, the influence of conventional learning media is included in the medium criteria, namely with a gain index of 0.54 and increased learning outcomes with Smart learning media. Apps Creator is better than increasing learning outcomes from conventional learning media in graphic design lessons in Class XI MA Al-Khairiyah Pipitan Serang. Based on the results of the t test from the average value of students' learning interest, tcount > ttable (8.952> 2.02809), and the significance value (P) is <(0.05), thus Ho is rejected and Ha is accepted. There is an influence of smart apps creator-based learning media on class XI students' interest in learning at MA Al-Khairiyah Pipitan Serang

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdulhak, Ishak. 2015. Teknologi pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, Suharsimi. 2015. Dasar-Dasar Evaluasi Guru Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.Dalman.

Azizah, (2020). Penggunaan Smart Apps Creator (SAC) untuk mengajarkan global warming. Universitas Negeri Surabaya, Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.

Candra, Widya (2019). PENGARUH MEDIA VISUAL BERBASIS ANDROID TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP JAMUR. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Hake, R, R. 1999. Analyzing Change/Gain Scores.AREA-D American Education Research Association’s Devision.D, Measurement and Reasearch Methodology.

Kandori, Iwan (2021). Penerapan Media Pembelajaran Digital Berbasis Android dan Model Pembelajaran E-LEARNING Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Kelas X Administrasi Perkantoran SMK Negeri 2 Tondano.

Khairani, Makmun. 2014. Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Presindo.

Kriyantono, Rachmat. 2008. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Lazuardi, Imam (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Smart Apps untuk meningkatkan motivasi siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Islam di MTS Darussalam Pipitan Kota Serang. Sekolah Tinggi Komputer Wangsa Jaya.

Musfiqon. 2012. Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran, (Jakarta: Prestasi Pustakaraya).

Octaviani, Maghvira (2020). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN ONLINE APLIKASI RUANGGURU TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA (Studi pada siswa SMA Negeri 1 Waringinkurung kelas 3 tahun ajaran 2019/2020). Universitas Serang Raya, Fakultas Ilmu Sosial Ilmu Politik dan Ilmu Hukum Ilmu Komunikasi.

Priansa, Donni Juni 2014. Perencanaan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: Alfabeta.

Prianti, Novita. P. D. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran IPS Berbasis Powtoon Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Jenggot Krembung Sidoarjo. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Putra, Rizki Suhendra dkk (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Guru Kimia, (Online) Vol. 11, No. 2, 2017. (://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK/article/view/10628).pdf

S. S. Shapiro, M. B. Wilk & Mrs. H. J. Chen 1968. A Comparative Study of Various Tests for Normality, Journal of the American Statistical Association.

Sadiman, Arief. 2012. Media Pendidikan, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya.

Sugiyono. 2013. metode kuantitatif,kualitatif dan R&D. Bandung: CV alfabeta.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2018. metode kuantitatif,kualitatif dan R&D. Bandung: CV alfabeta.

Susanto, Ahmad. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada. Media Group.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta Prenada Media Group.

Wardhani, Dyah Kusuma (2022). Pengembangan Mobile Learning Berbasis SAC (SMART APPS CREATOR) Sebagai Media Pembelajaran Fisika Tingkat Sekolah Menengah Atas. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Widodo, Apri & Wiyatmo, Yusman (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Saku Digital Berbasis Android Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI SMAN 1 Jetis

Downloads

Published

2023-05-30

How to Cite

Fricticarani, A. ., Dayurni, P. ., & Abdala, M. I. . (2023). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS SMART APPS CREATOR PADA PELAJARAN DESAIN GRAFIS TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 2(1), 87–94. https://doi.org/10.46306/jurinotep.v2i1.64