PENANAMAN PENDIDIKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nur Arfiyah Ghina Rokhimah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Nur Luthfi Rizqa Herianingtyas UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.46306/jurinotep.v2i2.59

Keywords:

Pendidikan Karakter, Religius, Siswa Sekolah Dasar

Abstract

Religious values are very important in education, especially for strengthening the character of children in elementary schools. Thus, the religious values applied to elementary school children greatly affect the morale of these children. This study aims to find out and describe how the formation of religious character in a general elementary school, namely SDN Pisangan 03 which lives in Pisangan Village, East Ciputat District, South Tangerang City, Banten Province. Basically, this research uses a qualitative descriptive method. In data collection techniques using techniques by means of surveys, observations and literature reviews as well as studying relevant theoretical perspectives to facilitate understanding of the phenomena that researchers want to study, namely collecting reference sources from both books and journals. The published topics are related to the research focus that is further explored by researchers, namely religious character education. The conclusion of this study is that SDN Pisangan 03 has started to instill character in students by habituating them in the school environment from coming to school

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahsanulkhaq, M. (2019, Juni). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1), 21-33. doi: 10.24176/jpp.v2i1.4312

Angga, Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter dengan Model Pembelajaran Berbasis Keterampilan Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(1), 1046-1054. doi: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2084

Annisa, N., Ansari, M. I., & Kumala, S. (2022, Desember). Implementasi Pembacaan Al-Ma'tsurat dalam Pembentukan Karakter Religius di Sekolah Dasar Islam. JIEES : Journal of Islamic Education at Elementary School, 3(2), 61-71. doi: 10.47400/jiees.v3i2.53

Aulia, L. R. (2016). Implementasi Nilai Religius Dalam Pendidikan Karakter Bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar Juara Yogyakarta. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 5, 314-323.

Choirot, S. A., & Supriyadi. (2023, Juni). Penguatan Pendidikan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar Berbasis Budaya Sekolah. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 3047-3061.

Esmael, D. A., & Nafiah. (2018, Mei). Implementasi Pendidikan Karakter Religius di Sekolah Dasar Khadijah Surabaya. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 16-34. doi: https://doi.org/10.26740/eds.v2n1.p16-34

Fahmi, M. N., & Susanto, S. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA : JURNAL PENDIDIKAN, 7(2), 85-89. doi:http://dx.doi.org/10.21070/pedagogia.v6i1

Hariandi, A., & Irawan, Y. (2016, Juni). Peran Guru dalam Penanaman Nilai Karakter Religius di Lingkungan Sekolah pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 1(1), 176-189. doi: https://doi.org/10.22437/gentala.v1i1.7097

Hidayah, Y., Suyitno, Retansari, L., & Ulfah, N. (2018, Desember). Pendidikan Karakter Religius Pada Sekolah Dasar: Sebuah Tinjauan Awal. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 329-344. doi: https://doi.org/10.25217/ji.v3i2.333

Khairani, A. N., & Rosyidi, M. (2022, Oktober). Penerapan Strategi Karakter Religius Peserta Didik untuk Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 199-210. doi: 10.30997/dt.v9i2.6317

Kuliyatun. (2019). Penanaman Nilai-nilai Religius Pada Peserta Didik di SMA Muhammadiyah 01 Metro Lampung. At-Tajdid, 03(02), 180-198.

Luthfiyah, R., & Zafi, A. A. (2021, Desember). Penanaman Nilai Karakter Religius Dalam Perspektif Pendidikan Islam Lingkungan Sekolah RA Hidayatus Shibyan Temulus. Jurnal Golden Age, 5(02), 513-526. doi: https://doi.org/10.29408/jga.v5i02.3576

Najiha, R. L., Maryamah, Husni, M., & Nurlaeli. (2022, Desember). Upaya Guru Dalam Penanaman Nilai-nilai Karakter Religius di Sekolah Dasar. Limas PGMI: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 03(01), 10-17.

Nurbaiti, R., Alwy, S., & Taulabi, I. (2020). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembiasaan Aktivitas Keagamaan. el Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 55-65. doi: https://doi.org/10.33367/jiee.v2i1.995

Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019, Juni). Pendidikan Karakter Religius dan Mandiri di Pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 42-52. doi:http://dx.doi.org/10.17509/jpis.v28i1.14985

Pridayanti, E. A., Andrasari, A. N., & Kurino, Y. D. (2022, Juni). Urgensi Penguatan Nilai-nilai Religius Terhadap Karakter Anak SD. Journal of Innovation in Primary Education, 1(1), 40-47.

Putri, E., & Husmidar, D. (2021, Januari). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Journal of Basic Education Research (JBER), 2(1), 24-28. doi: 10.37251/jber.v2i1.132

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158-7163.

Wati, D. C., & Arif, D. B. (2017). Penanaman Nilai-nilai Religius di Sekolah Dasar untuk Penguatan Jiwa Profetik Siswa. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III, 60-63.

Zainudin, A. (2020). Penanaman Nilai-nilai Religius Dalam Membentuk Akhlak Karimah Bagi Peserta Didik di MI Ar-Rahim Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember. Jurnal Auladuna, 2(1), 19-38. doi: https://doi.org/10.36835/au.v2i1.289

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Rokhimah, N. A. G. ., & Herianingtyas, N. L. R. . (2023). PENANAMAN PENDIDIKAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 2(2), 169–179. https://doi.org/10.46306/jurinotep.v2i2.59