UPAYA PENGEMBANGAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB DAN DISIPLIN SISWA MI/SD MELALUI EKSTRAKURIKULER PRAMUKA
DOI:
https://doi.org/10.46306/jurinotep.v2i2.57Keywords:
Pengembangan Karakter, Tanggungjawab, Disiplin, Ekstrakurikuler Pramuka, Siswa Sekolah DasarAbstract
The purpose of this research is to explain how teachers try to develop the character of responsibility and discipline through Scout extracurricular activities in elementary schools. The research method used is a qualitative method involving 14 SD/MI teachers in the Cimanggis sub-district, Depok City. Data collection was carried out through interviews and the use of questionnaires. The results showed that Scout extracurricular activities were effective in shaping the character of student responsibility and discipline through various activities such as marching training, camps, trainings, and assignments given to Scout members. The role of the teacher also has a strong significance in developing the character of responsibility and discipline through this Scout extracurricular activity
Downloads
References
Damanik, S. A. (2014). PRAMUKA EKSTRAKULIKULER WAJIB DI SEKOLAH. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 13(2), 16–21.
Fitri, N. (2020). PENGEMBANGAN PENDIDIKAN KEPRAMUKAAN DALAM MEMBENTUK TANGGUNG JAWAB PESERTA DIDIK.
Manun. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Karakter melalui Mata Pelajaran PKn (Pendidikan Kewarganegaraan) pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 8 PujutKabuapten Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(1), 1–13.
Mulyana, S. (2018). Pengaruh Kegiatan Ekstra Pramuka Terhadap Karakter Kedisiplinan Siswa Di MI Al-Wathhoniyah Cantilan Japura Kidul Kabupaten Depok.
Ningrum, R. W., Ismaya, E. A., & Fajrie, N. (2020). Faktor – Faktor Pembentuk Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Dalam Ekstrakurikuler Pramuka. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i1.5105
Nugroho, A. (2020). Penanaman Karakter Disiplin Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(2), 90–100. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i2.2304
Nurani, R. Z., & Nugraha, F. (2022). Analisis Karakter Tanggung Jawab Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 128–134.
Pratiwi, R., Aquami, & Balianie, N. (2020). Strategi Guru Meningkatkan Karakter Tanggung Jawab Dalam. Limas PGMI: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 24–37.
Pratiwi, S. I. (2020). Pengaruh Ekstrakurikuler Pramuka terhadap Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 62–70. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.90
Rosita, D., Sutisnawati, A., & Uswatun, D. A. (2022). Pendidikan Karakter Nilai Disiplin Dan Tanggung Jawab Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 449–456. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2274
Sari, S. P., & Bermuli, J. E. (2021). Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Siswa pada Pembelajaran Daring Melalui Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 110. https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3150
Syafiudin, M. (2021). Peran Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa. Aulada : Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 3(1), 71–82. https://doi.org/10.31538/aulada.v3i1.863
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nasywa Kamila Adzani, Nur Luthfi Rizqa Herianingtyas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.