ANALISIS KESULITAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA TAHUN AJARAN 2022/2023

Authors

  • Rizqi Agustin Universitas Sebelas Maret
  • Muhamad Chamdani Universitas Sebelas Maret
  • Moh. Salimi Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.46306/jurinotep.v2i1.48

Keywords:

Kesulitan Membaca Permulaan, Jenis, Faktor

Abstract

The study aimed to describe: the types of early reading difficulties to second grade students and (2) the factors affecting the early reading difficulties to second grade students. It was a qualitative case study. The objects were 27 second grade students at Jemur elementary school. Data collection techniques were interviews, observation, and document studies. Data analysis included data reduction, data presentation, and verification. The results indicated that (1) the types of early reading difficulties experienced by students in learning Indonesian were (a) reading words containing double vowels/diphthongs, (b) reading words containing multiple consonants/digraphs, (c) combining letters and syllables into words, and (d) disfluent reading; (2) Factors affecting early reading difficulties to second grade students at Jemur elementary school were internal factors such as interest and motivation and external factors such as learning process, facilities, and infrastructure, and family environment

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrom, I. (2013). Studi Tentang Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Membaca. Anterior Jurnal, 13(1), 122-131.

Aprilia, U. I., Fathurohman, F., & Purbasari, P. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 227-233.

Fauzi, F. (2018). Karakteristik Kesulitan Belajar Membaca pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(2), 95-105.

Fitriyah, N. K., Ulfiana, U., Dewi, R. R., & Salimi, M. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(1), 555-565.

Ho, T. T., Pham, G. T., & Dam, Q. (2022). Reading Attitudes in Vietnam: Initial Study of The Early School Years. Reading and writing, 35(2), 303-323.

Indra, Y., Dewi, Y. I. S., Hidayat, S., & Kosasih, E. Ragam Kesulitan Membaca Permulaan Dalam Pembelajaran Daring Pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 23-38.

Janawati, D. P. A. (2020). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SD Negeri 3 Ubud, Gianyar, Bali. Surya Dewata.

Kartika, W., Nurhayati, S., & Haryati, S. (2022). Analisis Peran Orang Tua terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 2 Kecamatan Tigaraksa Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 6531-6535.

Kulsum, U. (2021). Masalah Bunyi dalam Bahasa Masyarakat Indonesia. Caraka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia serta Bahasa Daerah, 10(1), 21-32.

Lestari, N. D. D., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Kasiyun, S. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2611-2616.

Muammar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Mataram: Sanabil.

Mule, K. (2014). Types and Causes of Reading Difficulties Affecting the Reading of English Language: A Case of Grade 4 Learners in Selected Schools in Ogong Circuit of Namibia (Doctoral dissertation).

Muslimin, T. A., & Kartiko, A. (2020). Pengaruh Sarana dan Prasarana Terhadap Mutu Pendidikan Di Madrasah Bertaraf Internasional Nurul Ummah Pacet Mojokerto. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 75-87.

Ningsih, P. W., & Dafit, F. (2021). Peran Orang Tua Terhadap Keberhasilan Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 9(3), 508.

Nurjan, S. (2016). Psikologi Belajar. Wade Group.

Octavia, S. A. (2021). Profesionalisme Guru dalam Memahami Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: Deepublish.

Oktaviani, U. D., Serani, G., & Etikustini, E. (2020). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan pada Sub Tema Tugasku sebagai Umat Beragama pada Siswa Kelas II SD Negeri 06 Setapang Laut Ketungau Hilir. Jurnal Kansasi, 5(1), 9-20.

Pratiwi, I. M., & Ariawan, V. A. N. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Membaca Permulaan di Kelas Satu Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 26(1), 69-76.

Peraturan Menteri Pendidkan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Menengah.

Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang Kemendikbud. (2019). Infografis PISA 2018 (Indonesia). Diperoleh pada tanggal 4 Desember 2022, dari https://bskap.kemendikbud.go.id/pisa dan https://simpandata.kemedikbud.go.id/index.php/s/BTKR4cP76DKpqM

Rahma, M., & Dafit, F. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Qalamuna-Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 397-410.

Rafika, N., Kartikasari, M., & Lestari, S. (2020). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 301-306.

Rizkiana, R. (2016). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD N Bangunrejo 2 Yogyakarta. Basic Education, 5(34), 3-236.

Sa'adah, N., Syahrial, S., & Sumianto, S. (2021). Analisis Faktor Lingkungan Sekolah yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 299-309.

Setiadi, D., & Setiyani, R. (2018). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Melalui Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 7(2), 390-399.Subini, N. (2016). Mengatasi Kesulitan Belajar Pada Anak. Javalitera.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta.

Sukmadinata, N. S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan, Cet.12. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syari’at, C. K., & Sukartiningsih, W. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Di Kelas Rendah Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid 19. Ejournal. Unesa. Ac. Id, 245-257.

Tammasse, T., Tammasse, J., Utami, I. F., & Rahman, F. F. (2022). The Effectiveness of Using Kinect_Based Dyslexia Therapy in Improving Reading Ability in Dyslexic Children: A Linguistic Study. ELS Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 515-523.

Udhiyanasari, K. Y. (2019). Upaya Penanganan Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Berkesulitan Membaca Kelas II di SDN Manahan Surakarta. SPEED Journal: Journal of Special Education, 3(1), 39-50.

Umar, M. (2015). Peranan Orang Tua dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(1), 20-28.

Wulandari, R., Chan, F., & Sholeh, M. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 917-929.

Yuliana, R. (2017). Pembelajaran Membaca Permulaan dalam Tinjauan Teori Artikulasi Penyerta. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 1(2), 343-350

Downloads

Published

2023-05-30

How to Cite

Agustin, R. ., Chamdani, M. ., & Salimi, M. . (2023). ANALISIS KESULITAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA TAHUN AJARAN 2022/2023. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 2(1), 60–70. https://doi.org/10.46306/jurinotep.v2i1.48