PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL YOUTUBE TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA TEKNIK OTOMOTIF DI KELAS X TMO 1 SMKN BANTARKALONG
DOI:
https://doi.org/10.46306/jurinotep.v1i2.21Keywords:
Media Sosial, Youtube, Motivasi Belajar, Teknik OtomatifAbstract
When studying automotive engineering, one of the sources you can use to visualize automotive engineering facts is YouTube. With YouTube, the teacher no longer has to explain or render information in her two-dimensional form. Emphasize only reflection on learning. Based on this, the formulation of the research question looks like this: How to use Youtube for automotive engineering teaching materials for light car engine maintenance? Using YouTube videos as a learning medium can be very helpful in your students' learning process. In short, it is very helpful for students to have additional information beyond library books, student manuals, and explanations from teachers. Availability of up-to-date information on various types of scientific and technological developments taking place in different parts of the world. So that the student's knowledge and insight expands and exceeds the planned goals. Then, while comparing with the information presented by the teacher, deepen your knowledge and look for things that need explanation or understanding. Learning to use YouTube videos as a learning medium has made it easier for students to learn and easier for teachers to teach. After attending a vehicle technology class, teachers often give video assignments. The pros and cons of using YouTube media for car learning is that it is easily accessible at any time and there is a lot of interesting learning videos and content that can help you better understand car learning
Downloads
References
Alyusi, Shiefti Dyah, Media Sosial (Interaksi, Identitas dan Modal Sosial), Jakarta : Prenadamedia Group, 2016.
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta, 2016.
Aritas Puica Sianipar, Pemanfaatan Youtube Di Kalangan Mahasiswa (Studi Penggunaan YouTube di Kalangan Mahasiswa Ilmu Komunikasi FISIP USU Medan dengan Pendekatan Uses and Gratification), dalam jurnal.usu.ac.id/index.php/flow/srticle/download/9930/4418, diakses tanggal 15 Februari 2022 pukul 19.46 WIB.
Azhar Arsyad, Media Pembelajaran, Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2016. Bayu Galih, 10 Akuisisi Terbesar yang Dilakukan Google, dalam http://teknologi.news.viba.co.id/news/read/241042-10-akuisisi-terbesaryang-dilakukan-google, diakses tanggal 25 Februari 2022 pukul 14.15 WIB.
Ceacilia Daniaty Soeban Poelo, dkk, Makalah, Perkembangan YouTube: Standar Yang mendunia Ala Si Udin Mendunia, (2011). Dalam http://perkembanganyoutube.blogspot.com/, diakses tanggal 13 Februari 2022 pukul 12.52 WIB
Cecep Hustandi dan Bambang Sutjipto, Media Pembelajaran : Manual dan Digital, Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia, 2015.
Cheppy Riyana, Pedoman Pengembangan Media Video, Jakarta: P3AIUPI, 2015.
Darmawan, Deni, Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi: Teori dan Aplikasi, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2015.
I. Wayan Iwantara, Pengaruh Penggunaan Media YouTube dalam Pembelajaran IPA terhadap Motivasi Belajar dan Tingkat Pemahaman Konsep Siswa, dalam https://media.neliti.com/media/publications/122399-ID-pengaruhpenggunaan-media-video-youtube.pdf, diakses tanggal 12 Maret 2022 pukul 20.08 WIB.
Info Komputer, Inilah 8 akuisisi Terbesar Google, dalam https://www.infokomputer.com/2014/07/fitur/inilah-8-akuisisi-terbesargoogle/ diakses tanggal 25 Februari 2022 pukul 14.04 WIB.
Irfan Bintoro, Menjadikan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Baru?, 2014, dalam http://menjadikan-youtube-sebagai-media-pembelajaran-baru/, diakses tanggal 13 Februari 2022 pukul 13.18 WIB.
Jusuf, Soewadji, Pengantar metodologi Penelitian, Jakarta: Mitra Wacana Media, 2016.
Rahma Hidayati, dengan judul “Penggunaan YouTube Sebagai Media Pengajaran
Rusman, Deni Kurniawan, Cepi Riyana, Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi: mengembangkan Profesionalitas Guru, Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2014.
Sanaky, Hujair AH, Media pembelajaran Interaktif-Inovatif, Yogyakarta: Kaukaba Dipantara, 2016.
Sukani, Memanfaatkan Youtube Sebagai Media Pembelajaranyang Interaktif, Menarik dan Menyenangkan, dalam http://guraru.org/guru-berbagi/memanfaatkan_youtube_sebagai_media_pembelajaran_yang_interaktif_menarik_dan_menyenangkan/, diakses tanggal 26 Februari 2022 pukul 09.59 WIB.
Sukiman, Pengembangan Media Pembelajaran, Yogyakarta: Pustaka Insan Madani, 2015.
Wati, Ega Rima, Ragam Media Pembelajaran: Visual-Audio Visual-KomputerPower-Point Internet-Interactive Video, Jakarta: Kata Pena, 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Agus Kadarusman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.