ANALISIS KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS 1 DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA FLASHCARD DI SDN 2 BUMI NABUNG UTARA
DOI:
https://doi.org/10.46306/jurinotep.v4i2.182Keywords:
Kemampuan membaca permulaan , media flashcard, penelitian deskriptif kualitatif, sekolah dasar, respon siswaAbstract
This study aims to analyze the early reading skills of first-grade students at SDN 2 Bumi Nabung Utara through the use of flashcard media. The research background is grounded in the importance of reading as a fundamental skill in elementary education. Employing a qualitative descriptive approach, the subjects included students, classroom teachers, and relevant learning documents. Data were collected through observation, interviews, and documentation, then analyzed using data reduction, data display, and conclusion drawing techniques. The findings reveal that the reading process occurs gradually, starting from letter recognition to reading simple sentences. Students demonstrated varied abilities in recognizing letters, pronouncing sounds, and understanding the meaning of words or sentences. Their responses to flashcard use were positive, reflected in attention, interest, and active participation. Overall, flashcards effectively supported teacher–student interaction in early reading, providing a clear depiction of the actual condition of beginning literacy skills in elementary school.
Downloads
References
Anggraeìni, Eì. P., Andriana, Eì., & Roìkmanah, S. (2023). Meìningkatkan Keìteìrampilan Meìmbaca Peìseìrta Didik Keìlas Reìndah Meìlalui Meìdia Flashcards. Bidayatuna Jurnal Peìndidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 6(2), 117–126. https://doìi.oìrg/10.54471/bidayatuna.v6i2.2616
Astuti, W. (n.d.). Peìngaruh Keìgiatan Liteìrasi Teìrhadap Minat Baca Siswa di Seìkoìlah Dasar 40. 3(1), 40–51.
Fadilah, N., Syamsuri, A. S., & Adam, A. (2025). Analisis Peìnggunaan Meìdia Flashcard Dalam Meìningkatkan Moìtivasi Meìmbaca Peìrmulaan Pada Peìlajaran Bahasa Indoìneìsia Siswa Keìlas I UPT SD Neìgeìri 24 Binamu Kabupateìn Jeìneìpoìntoì. 2(2), 473–479.
Feìbiani Musyadad, V., Supriatna, A., & Goìsiah, N. (2020). Upaya Meìningkatkan Keìmampuan Meìmbaca Siswa Deìngan Meìnggunakan Meìdia Flash Card Pada Mata Peìlajaran Bahasa Indoìneìsia Di Keìlas Iii Sdn Keìrtamukti. Jurnal Tahsinia, 2(1), 85–96. https://doìi.oìrg/10.57171/jt.v2i1.279
Gultoìm, F. Y., & Mudioìnoì, A. (2024). Peìnggunaan Flashcard untuk Meìningkatkan Keìteìrampilan Liteìrasi pada Siswa Keìlas 1 Seìkoìlah Dasar. JoìLLA Joìurnal oìf Languageì Liteìratureì and Arts, 4(3), 288–294. https://doìi.oìrg/10.17977/um064v4i32024p288-294
Hanim, L., Meìsra, R., Habsari Pratiwi, S., Oìktasari Putri, P., Marleìna, R., Zuriah, N., Widadiyah, Q., N Roìgahang, S. S., Hajar Lareìkeìng, S., Alfa Syukrilla, W., Anantadjaya, S. P., Sari, R., Kudus, A., Paling, S., & Safriyani, Eì. (2023). Meìtoìdeì Peìneìlitian Peìndidikan (Teìoìri dan Aplikasi Peìneìlitian di Bidang Peìndidikan).
Hoìeìrudin, C. W. (2023). Peìneìrapan Meìdia Flash Card pada Mata Peìlajaran Bahasa Indoìneìsia seìbagai Upaya Meìningkatkan Keìmampuan Meìmbaca Siswa. Jurnal Primary Eìdu (JPEì), 1(2), 235–245.
Koìilmoì, Eì. B. A., Mbuik, H. B., & Nitteì, Y. M. (2020). Analisis Peìnggunaan Meìdia Flash Card dalam Meìningkatkan Moìtivasi Meìmbaca Peìrmulaan Peìlajaran Bahasa Indoìneìsia Siswa Keìlas 1 Seìkoìlah Dasar Inpreìs Beìrtingkat Oìeìboìboì 2 Kupang. Jurnal Mahasiswa Peìndidikan Dasar, 2(2), 101–110.
Kristantoì, A., & Ratri, A. K. (2022). Analisis Meìmbaca Peìrmulaan Keìlas 1 Meìnggunakan Meìdia Kartu Kata Beìrgambar di SD Neìgeìri 2 Poìdoìreìjoì. Sultra Eìducatioìnal Joìurnal, 2(2), 127–134. https://doìi.oìrg/10.54297/seìduj.v2i2.284
Leìstari, I. T., Santi, N. N., & Nurmilawati, M. (2024). Analisis Eìfeìktifitas Meìdia Flashcard teìrhadap Peìningkatan Keìmampuan Meìmbaca Siswa Keìlas I SDN Karangteìngah 3 Keìdiri. 2009, 312–318.
Muntheì, A. P., & Sitinjak, J. V. (2019). Manfaat Seìrta Keìndala Meìneìrapkan Flashcard Pada Peìlajaran Meìmbaca Peìrmulaan. Jurnal Dinamika Peìndidikan, 11(3), 210. https://doìi.oìrg/10.33541/jdp.v11i3.892
Nurhayani, Ulina Rahmayani, & Mara Untung Ritoìnga, A. A. (2025). Analisis Peìnggunaan Meìdia Peìmbeìlajaran. Jurnal Ilmiah Peìndidikan, 11(2), 163–167.
Oìktavia, D., Djuanda, D., & Dwija Iswara, P. (2024). Peìngeìmbangan Eì-Flashcard Beìrbasis Meìtoìdeì Kata Leìmbaga seìbagai Meìdia Peìmbeìlajaran Meìmbaca Peìrmulaan Siswa Seìkoìlah Dasar. Jurnal Oìnoìma: Peìndidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(3), 2964–2974. https://doìi.oìrg/10.30605/oìnoìma.v10i3.3941
Peìrwitasari, L. A., Winarni, R., & Yuliseìtiani, S. (2025). Impleìmeìntasi Peìmbeìlajaran Beìrdifeìreìnsiasi untuk Keìmampuan Meìmbaca. Didaktika: Jurnal Keìpeìndidikan, 14(2), 2284.
Rahmawati, R. (2017). Strateìgi Peìmbeìlajaran Meìmbaca dan Meìnulis Peìrmulaan Meìlalui Meìdia Kata Beìrgambar. SAP (Susunan Artikeìl Peìndidikan), 1(3), 259–270. https://doìi.oìrg/10.30998/sap.v1i3.1159
Roìhman, Y. A., Rahman, R., & Damayanti, V. S. (2022). Analisis Keìsulitan Meìmbaca Peìrmulaan pada Siswa Keìlas Satu di Seìkoìlah Dasar. Jurnal Basiceìdu, 6(3), 5388–5396. https://doìi.oìrg/10.31004/basiceìdu.v6i3.2946
Sugiyoìnoì, D. (2010). Meìtoìdeì peìneìlitian kuantitatif kualitatif dan R&D. In Peìneìrbit Alfabeìta.
Wardani & Koìeìswanti, H. D. (2024). UPAYA MEìNINGKATAN KEìMAMPUAN MEìMBACA PEìRMULAAN DEìNGAN MEìNGGUNAKAN MOìDEìL PEìMBEìLAJARAN PROìBLEìM BASEìD LEìARNING DAN MEìDIA FLASH CARD PADA SISWA KEìLAS 1 DI SD NEìGEìRI SALATIGA 03. 09.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miftakhul Khoiriyah, Ika Evitasari Aris, Maulina Rahayu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.










